WHY THE MUSIC FROM MARVEL'S MOVIES MAKE THEM WORSE.

Image result for mcu

So here's a question for you:

"Can you sing or hum a song from any of the Star Wars movies?"

The answer's a resounding "yes", right? 
Well here's another question:

"Can you sing or hum a song from any of the Marvel movies?"

Now you're probably blanking out right about now. And that's too bad.


You see, since the dawn of cinema, one thing has always accompanied the motion that's taking place within the borders of the screen: music. Even back when movies were "silent", they only meant silent in that none of the people in it could talk. As the wacky mishaps and adventures of Chaplin went about, the film always had a solid giddy tune going along with it which brought about the overall tone the film is trying to set. Which is fun and humor.

Image result for charlie chaplin stunt

A strong score has always gone hand in hand with setting the vibe for movies and more often than not, actually play a vital role towards making the movie more memorable, and most of all, determining whether its emotional beats hit or miss. In other words, if that movie is any good at all. As for the Marvel movies, yeah, they do possess competent enough music, but they just play it way too safe in that it is impossible to actually recall any of the original score that's actually in their films. I mean, I'm not going out on a limb when I say that almost none of the pieces from any of their movies' scores are memorable, right? There are a very few exceptions of course. Off the top of my head, the Avengers theme comes to mind. But even then, I can only recognize it when I actually start hearing it. Which you can listen here, by the way, just in case you've gotten curious as well.

Image result

Now, I am not saying that the movies from the Marvel Cinematic Universe aren't any good at all. Far from that, actually. My whole point is basically....in that they could be doing soooo much better if they only took some risks every now and then and actually push the musical envelope. I am quite sure having more noteworthy and memorable music would just take their movies up another level. Which is what makes me kinda upset about it, really. Because I'm pretty certain nothing much is gonna change even in the future movies. And it's pretty understandable as well, because why would you mess with something that's already raking in billions? I know I wouldn't. But I digress.

Now, to really drive home the point that I'm trying to get across with this post, please do check out the fantastic video made by one of my favorite Youtubers, Every Frame A Painting. Be sure to subscribe to his channel as well if you like what you see because it's just filled with great content like that. Most are a definite must-watch if you have even the tiniest bit of interest when it comes to movies in general.


Check out my social-network accounts for more cool stuff!
            

Tags:

Share:

21 comments

  1. I haven't thought about it actually until I read the blog. haha! Totally made sense. How movie makers look into the importance of music shifted through the course of time. Totally learning something here. :)

    ReplyDelete
  2. I can certainly remember something from Starwars because I've watched all movies except the latest one. As for Marvel, my 5-year old son probably knows it more than I do as I'm not quite into Marvel types of movies. I know. Sucks to be me right? Hahaha.

    But I agree, music plays a big role in movies. Lots of movies become a hit because of its OST.

    ReplyDelete
  3. Marvel movies generally don't have memorable music (save for the Avengers theme). I think they're aiming for a more cohesive movie universe though.

    ReplyDelete
  4. Musical scoring is important! It's actually classical conditioning in action.

    ReplyDelete
  5. lol..i can sing Star Wars hahahaha.. Yep, they definitely can do an epic soundtrack will include a cinematic orchestra anthem but I guess it is 20th Century. ;)

    ReplyDelete
  6. I am not the nerdiest when it comes to cinematic scores but I do like watching indie-ish films because they have the best new/un-popular songs (IMO) in their OST albums. My favorites are Nick and Norah's Infinite Playlist, 500 Days of Summer and the Twilight series (Stephenie Meyer has a really great taste in music). ;)

    ReplyDelete
  7. Not a fan of marvel and I don't really care about their background music. Maybe the next time I'll watch a movie from marvel or not, I would be able to give a comment too.

    ReplyDelete
  8. Gosh! I'm not a Marvel fan, but this is such an interesting read. I have not thought about it until I read this. Now I am humming the Star Wars theme song. Haha

    ReplyDelete
  9. I only care about music when I sing hahaha. Anyway, pwidi magbisaya? I never guessed the sound could really be a big factor in a movie. I normally don't pay attention when I watch movies, maybe because I sleep inside the cinema most of the time. It is weird, but yes, it's true.

    ReplyDelete
  10. Hahaha geez! Karun pako ka realize bitaw! But sagdi lang, they make good movies tho! :D

    x, Kat of Nested Thoughts

    ReplyDelete
  11. I think Marvel focuses more on the intense fight scenes and character grooming than the musical scoring. No doubt - they are really good at it. But I get it, musical scoring should be too aced!

    ReplyDelete
  12. Thanks for this ramz kay my curiousness of the marvel movies sounds like.

    ReplyDelete
  13. I love musical scores! I do! Music enhances every scene in the movie. I agree that we can't remember the scores from marvel movies. They probably need a new composer/scorer?

    Love,
    www.channelmarie.com

    ReplyDelete
  14. You nailed it! I can't even remember any from Marvel. Musical scores is often overlooked in some movies, they forget that it sets the mood and can kept the people interested as it helped in the creation of atmosphere and portraying emotions, etc.

    ReplyDelete
  15. I am not a fan of Marvel, but yeah can't remember any significant music from their movies. :) may be for others they can, or may be others does not really care at all.

    ReplyDelete
  16. I watched the entire video! Bitaw, I can't remember any Marvel Movies and the documentary makes sense. Today I learned something new. Thank you.

    ReplyDelete
  17. You are right. I cant have any music recall on any MARVEL movie that I have watched...ever

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. I've watched the entire video and just like everyone else, I don't know any marvel music. And now I know why. This is really a good read Ram. 😊

    ReplyDelete
  21. Not into Marvel's music but to the story..But the music put more flavor to the movie.. but need them to get a good composer..

    ReplyDelete